Körkortsbehörighet | Bild A2 - Motorcykel (Begränsad) (Landskap)
A2

Motorcykel (Begränsad)

Med behörighet A2 får du köra tvåhjuliga motorcyklar där motorn har en nettoeffekt på högst 35 kilowatt (kW) och förhållandet mellan nettoeffekten och tjänstevikten inte är över 0,2 kW/kg.

För att få ett A2-körkort krävs det att:

  • Du har ett körkortstillstånd.
  • Du är permanent bosatt i Sverige eller sedan minst sex månader studerar här.
  • Du har fyllt 18 år.
  • Du har en giltig riskutbildning, eller har körkort för A1 och har genomfört riskutbildning när den behörigheten togs.*
  • Du har gjort ett godkänt körkortsprov (kunskapsprov och körprov). Har du redan tagit ett körkort för A1 behöver du bara göra ett körprov.
  • Du har inget körkort från något annat EES-land. Om du har ett sådant körkort går det att byta ut mot ett svenskt.
    * Om du tog körkort för A1 innan den 1 november 2009 behöver du genomföra riskutbildning del 1 och 2 för motorcykel.

    Innan teoriprovet

    Innan du kan göra teoriprovet måste du ha gjort båda delarna i den obligatoriska riskutbildningen. Utbildningen ska vara giltig vid provtillfället. Kom ihåg att börja läsa teorin i god tid innan provet. Om du övar på frågor, kom ihåg att de frågorna du hittar på nätet eller får av din utbildare inte är samma som frågorna på provet.

    Teoriprovet

    Provet består av totalt 70 frågor, men du kan som högst få 65 poäng. Det beror på att 5 av frågorna är testfrågor, och de räknas inte in i provresultatet. För att provet ska bli godkänt måste du svara rätt på 52 frågor. Provtiden är 50 minuter. Du kan välja att lyssna på frågorna i provet om du vill.
    Teoriprovet mäter dina kunskaper inom följande områden
    • Fordonskännedom och manövrering
    • Miljö
    • Trafiksäkerhet
    • Trafikregler
    • Personliga förutsättningar
    Du får reda på direkt efter provet om det är godkänt eller underkänt. Du får också ett mejl med ditt resultat. Ett godkänt teoriprov är giltigt i ett år. Du behöver göra körprovet inom den tiden.

    Körprovet

    Det är du själv som ska se till att motorcykeln finns på plats vid provtillfället. Ta hjälp av din utbildare eller någon annan som kan köra den åt dig till provet. Du ska använda samma motorcykel under hela provet.

    Flera körkortstagare kallas till samma provtid för manöverprovet, som består av flera olika moment. Därefter sker körning i trafik med en person i taget. Du kan därför behöva vänta tills det blir din tur. Räkna med att provet kan ta större delen av dagen, ta gärna med något att äta och dricka!

    Så går provet till

    Körprovet består av
    • En säkerhetskontroll
    • Ett särskilt manöverprov
    • Körning i och utanför tätort

    Säkerhetskontroll

    Körprovet inleds med en säkerhetskontroll. Om du upptäcker brister på motorcykeln, ska du kunna föreslå åtgärder. Du ska självständigt kontrollera de olika funktionerna. Om det är någon del av kontrollen som inte är möjlig att göra själv, ber du förarprövaren om hjälp.

    Manöverprovet

    Manöverprovet består av tre delar
    • En lågfartsdel
    • En högfartdel
    • Bromsning

    Lågfartsdel

    Vid lågfartsdelen ska du krypköra så sakta du kan med bibehållen balans. Du kan ge grundgas om det behövs, och du krypkör med hjälp av kopplingen (likadant som att krypköra med en bil). Om det går för fort saktar du ner farten med hjälp av frambroms eller bakbroms, du väljer själv vilken du vill använda. Du ska däremot inte styra farten med hjälp av bromsarna.

    Högfartsdel

    Du accelererar upp motorcykeln till minst 50 km/h och kör i samma hastighet i en serpentinbana. I slutet av banan sänker du hastigheten och vänder runt den sista konen. Efter vändningen ska du öka farten igen till 50 km/h, och köra samma väg tillbaka. Du gör sen en effektiv och kontrollerad inbromsning till stillastående med både frambroms och bakbroms.

    Bromsning

    Manöverprovet ska avslutas med effektiv och kontrollerad inbromsning från hastigheterna 70 km/h och 90 km/h till stillastående med användning av både frambroms och bakbroms. Du ska börja inbromsningen vid en på förhand bestämd plats. Här kontrolleras din förmåga att använda rätt körställning, rätt bromsteknik och att du kan stanna motorcykeln så snabbt som möjligt.

    Körning i och utanför tätort

    Under körningen sker kommunikation med dig via radio. Det finns hörlurar på plats, men ta gärna med egna som får plats under hjälmen.

    Du ska köra i och utanför tätort, mot angivet mål eller efter angiven färdväg under sammanlagt minst 25 minuter. Du ska om möjligt köra på gator och vägar under förhållanden med varierande ytskikt, vägbredd, sträckning och trafikintensitet.

    Om förarprövaren har sett några brister vid det särskilda manöverprovet ska de särskilt uppmärksammas vid körningen i och utanför tätort. Detta gäller i synnerhet hur du tekniskt hanterar fordonet. Även din körställning samt förmåga att använda rätt växlings- och bromsteknik ska uppmärksammas.

    Tekniska krav på motorcykeln

    Motorcykeln ska vara utrustad med manuell växellåda och kopplingshandtag som måste användas när man startar eller stannar och växlar, om provet inte avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel (villkorskod 78).

    Motorcykeln får inte vara ett utryckningsfordon eller ha körförbud. Skatt och försäkring ska vara betalda. Den måste vara registrerad i Sverige och du ska visa upp det senast utfärdade registreringsbeviset vid körprovet. Motorcykeln ska vara tillförlitlig ur säkerhetssynpunkt.

    För behörighet A2 ska motorcykeln vid provtillfället

    • Kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim, och vara tillåten att köra i minst den hastigheten enligt registreringsbeviset.
    • Ha en nettoeffekt av minst 20 kW, och högst 35 kW. Om motorcykeln drivs av en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 245 cm3 samt ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt av högst 0,2 kW/kg
    • Om motorcykeln drivs av en elektrisk motor ska förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,15 kW/kg och högst 0,2 kW/kg. Har motorcykelns originalutförande ändrats får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.
    Källa: Trafikverket, Transportstyrelsen.

    Andra körkortsbehörigheter